Taas kerran tuli todiste siitä, että missä ihmeessä on suomalaisen asiakaspalvelun ammattilaisten ammattiylpeys. Nimittäin, jotenkin sitä olettaa, että asiakaspalvelussa olevat ihmiset olisivat edes jossain määrin ekstrovertteja ja pystyisivät mongertamaan edes jonkinlaista yleissivistävää kohteliaisuutta,kuten vaikkapa hyvin päivän toivotusta.
Nimittäin tapahtui seuraavaa: Oltiin ystävän kanssa Kuusamossa Rukan eräässä kaupassa ja siinä kun latjattiin tavaroita tiskille, niin ystäväni kohteliaana ihmisenä sanoi kassahenkilölle (nainen, aikuinen - siis tämä kassahenkilö) "Päivää". Tähän tämä tyyppi ei sanonut mitään. Ei edes ilme värähtänyt. Oikeesti!! Oltiin sentäs kaupan kassalla.
No meikäläinen peruspositiivisena ei tietenkään uskonut, että joku tuollaisessa ammatissa oleva ei alentuisi vastaamaan asiakkaalle kohteliaaseen tervehdykseen. Että olisiko joku ymmärrysvirhe kyseessä, että olisko kuullut minun ystävän sanovan vaikka,että "Minä tapan sinut!": Siispä meikäläinen sanoi uudestaan,että "Päivää!". Ja eikö tää tyyppi uudestaan vaiennut meikäläisen suohon. Siis oikeesti, ei vastannut mitään! Miten voi olla mahdollista?!
Mutta Suomessa voi! Kyllä oli hilkulla, että olisin sanonut, että oikeestiko tyyppi on mykkä. Mutta meikäläisen kotikasvatus on sen verran tasokasta, että nielaisin ja katsoin , että olenko oikeesti Rukamarketissa vai jossain kolmannen asteen yhteysaluksella. Olin Rukamarketissa.
Ammattitaitovaatimuksiin kuuluu vain hintojen naputus ja hinnan ilmoittaminen jollain keinolla, mikä ei välttämättä ole puhuminen? Näinkö se menee? Vai olisiko pitänyt antaa tippiä, että saisi edes peruspalvelua? Miten suomalaiselle voi olla vaikeeta tervehtiä maksavaa asiakasta? Miksi suomalainen kassahenkilö kirjoittaa yleisönosatolla, että asiakkaat eivät "alennu" tervehtimään heitä? Miksi suomalainen kassahenkilö kyykyttää asiakasta! Miksi, miksi, miksi?
No, onneksi ilman lämpötila oli jotain +29, aurinko paistoi ja muutenkin oli mukavaa. Mutta silti tunsin oloni tosi tyhmäksi. Kumman kuuluisi olevan kohteliaampi, asiakkaan vai myyjän?! Mitä ajattelet? Miltä sinusta tuntuu, jos tervehdit ja sinua katsotaan kuin tarjouksessa olevaa ruåtsalaista maitoa.
Blogin tavoitteena on ilahduttaa myös lukijaa tarinoilla erään opettajan kokemuksista ja tulkinnoista työssä ja kotona. Ja nyt, eläkkeellä ollessa aika synkkää tuntuu olevan. Vääryydet ja epäoikeudenmukaisuus saavat postaamaan, vaikka haluaisin kirjoittaa kaikesta iloisesta. Kirjoitustaitokin on välillä hukassa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kyllä pitäisi saada uusi alter ego
Vili, tuo älykäs ja hyvätapainen tanskalais-ruotsalainen pihakoiramme, oli tavallaan alter egoni. Tai minä olin sen, mistäs tuonkin tietää....

-
No tulipa taas kerran todistettua, että ei ole meikäläisen opinnot menneet hukkaan. Olen meuhkannut jo vuosia siitä, että kuluttajan olisi t...
-
Tynnyrisauna-ystäväni mökillä nökötti elokuussa yhä laavu, jonka olimme tehneet väliaikaista käyttöä varten kolmisen vuotta sitten . No, äkk...
-
Kylläpä on vierähtänyt aikaa edellisestä kirjoituksesta. Kaikkea on tapahtunut, enimmäkseen kivoja juttuja. Silti on jotenkin ollut takkuist...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti