4.9.2012

Koukussa!

Eräs kollega esitteli minulle yhteistyöpäivillämme uuden pelin, nimeltään Sanajahti. Jos joku nyt sattuisi ihmettelemään, että miten  työpaikan yhteistyöpäivillä tuollainen on mahdollista, niin saanen huomauttaa, että naisihmisenä meikäläiset osaavat kuunnella yhdellä korvalla luennoitsijaa, toisella korvalla vieressä istuvaa kollegaa, tekemään samalla wilmaan merkintöjä ja välillä näppäilemään tärkeitä tekstareita työelämäyhteistyökumppaneille. Itse asiassa, tällaisilla koulutuspäivillä saamme tehdyksi todella paljon asioita, joita ei normaalin työpäivän aikana ennätä tehdä.Yksi kollegoista naputteli tietokonetta niin kovaa, että kynnetkin lyhenivät pari milliä päivän aikana.

Päivän parasta antia oli siis tämä pelin esittely. Peliä ei pelata suinkaan hupimielessä, vaan terveydellisissä tarkoituksissa. Ideana on keksiä niin monta sanaa kuin vaan kerkiää 4x4 kirjainta käsittävästä ruudukosta. Aikaa tähän pohdintaan on huimat 1 minuutti  15 sekuntia, paitsi PRO-pelaajilla, jotka saavat pelata 10 sekuntia pitempään kuin me tavikset. Mitä pitemmän sanan keksii, sen enempi saa pisteitä; 8-kirjaimisesta sanasta saa eniten pisteitä ja 3-kirjaimiseta vähiten, tyyliin 1 piste/sana.  Pisteet vaihtelevat pelin mukaan; joskus maksimäärä voi olla 161, joskus yli 300.


Pelasin muutaman kerran. Ällistyin, koska sain yhdistettyä vain muutamia kolmikirjaimisia sanoja ja pistemääräni liikkuivat siinä 10 pisteen tienoissa maksimin ollessa miltei aina yli 200. Kirjaimia saa yhdistää miten tahansa, kunhan niiden reunat vaan koskettavat toisiaan ja kutakin kirjainta saa käyttää vain kerran. Huomasin, että pärjäisin paremmin, jos olisin kiinalainen. Nimittäin minun oli erittäin vaikea tajuta, että VOI-sanan voi kirjoittaa myös IOV ja sama ylösalaisin, kulmittain ja takaperin. Yhdistelmiä on siis mielettömästi ja esimerkkini koski  kaikkein yksinkertaisinta sanaa.

Kun olin pelannut muutamia kymmeniä kertoja, aloin huolestua. Sain keskimäärin kasaan 20 pistettä. Mietin, että minun on tilattava aika muistihoitajalle, Jaanalle, jonka sukunimeä en muistanut. Kun POMPPATOMPPA sai 1. sijan minun ollessa sijalla 684 kaikenkaikkiaan 1090 pelaajasta, alkoi ahdistaa. Niinpä sammutin härvelin ja aloin pohtimaan asiaa.

Enimmäisenä tajusin, että olin jäänyt armottomasti koukkuun. Edes se ei haitannut, että en pärjännyt. Toisaalta, minua ei ole ennenkään haitannut semmoinen asia. Sitten ajattelin, että tässä on hyvä oppimisprosessi käynnissä. Ehkä POMPPATOMPPA ja PALAKALA ovat pelanneet peliä jo vuoden, minä ensimmäisiä minuuttejani. Minun on oltava armollinen itselleni, annettava aikaa. Jotain pari vuotta... Kolmanneksi mietin, että miten minulla on niin hitaat hoksottimet, että en ymmärrä yhdistää kirjaimia, jos ne ovat minulle epätyypillisessä järjestyksessä. Ajattelin, että sen täytyy johtua kokemuksen puutteesta. Ei ole kertynyt riittävästi dataa asiasta. Kun on tottunut kirjoittamaan EPÄSOPIVA on vaikea hahmottaa, että sen voi kirjoittaa myös AVIPOSÄPE. Ja tämä oli siis helpoin muoto, oikealta vasemmalle. Aloin oivaltaa, että minun on kehitettävä avaruudellista hahmottamiskykyäni. Tai edes opetella ulkoa, miltä tietyt sanat näyttävät ollessaan koottuna epätyypillisinä kirjainjärjestyksinä.


Kun pelasin seuraavana päivänä, hoksasin ja kerkisin yhdistää kolmessa eri pelissä pisimmät sanat ja pääsin VIERAS 12345.. tunnuksella peräti 8 parhaan joukkoon!!! Jihuu!!! Tajusin, että minun kannattaa käyttää aikani pitkien sanojen keksimiseen, eikä yrittää saada pisteitä lyhyistä sanoista. Mikä oivallus!

Lisäksi päätin keksiä itselleni pelaajatunnuksen - NOLLAMAIJA. Hetkellinen kirjainten onnistunut yhdistely sain minut euforiaan, josta tipahdin äkkiä todellisuuteen, kun MILLAJEE rökitti pisteeni mennen tullen. Ehkä MILLAJEE on pelannut peliä jo ainakin viikon, minä vasta ensimmäiset kaksi tuntiani.

 Eilen ajattelin, että alan tekemään taulukkoa pistemääristäni. Laitoin siihen omat pisteeni/maksimipistemäärä ja oma sijoitukseni/pelaajien lukumäärä. Sarjat olivat seuraavia:
30/165-281/947
7/213 - 748/962
40/148 - 123/1031 !!!!! JEE!
42/245 - 466/1070

Kuten huomaat,ainoa lukijani joka jaksat vielä tätä pikkutarkkaa selontekoa tihrustaa, en keksinyt yhtään pitkää sanaa. Mielenkiintoista oli myös se, että samalla pistemäärällä sijoittui aivan eri sijalle, riippuen pelin vaikeusasteesta.

Kun PIRIJEPPE nappasi 1. sijan, suljin pelin ja menin nukkumaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...