23.10.2018

Pallohullun päiväkirjasta: AIRBNB

Minä, tanskalais-ruotsalainen pihakoira Vili eli Vernando, jos joku nyt sattuisi olemaan kiinnostunut minun oikeasta nimestä eikä tuosta lempinimestä, olen nykyaikainen eli moderni. Enemmän kuin Mamma!

Kaikki alkoi siitä, että Mamman Kolmonen eli minun veli, vaikka me ei kuulemma olla veljiä, niin ei se kyllä minun isäkään ole, mutta joka tapauksessa se eli hän kuulemma kun puhutaan ihmisestä, vaikka ei Mamma sitä itsekään muista, sitä että onko hän vai se eli Kolmonen ja MITÄ IHMETTTÄÄÄ? Miksi minä puhun näin sekavasti? Minun namitaso on laskenut liian alas! Haluan namin!!!

En saanut! Hmphm!

Niin Mamman Kolmonen on hirmu viisas! Ja etevä! Ja osaa jotain talousasioita niin hyvin, että Mamma on ulkoistanut sille kaikki omat raha-asiansa. Paitsi sen, että raskiiko minulle ostaa nameja vai ei. Niin ei kuulemma raski! Ja koska Kolmonen on opettanut Mammalle raha-asioita, niin Mammasta on tullut nuuka! Ja Mamma haluaa olla myös edistyksellinen. Ja Kolmonen keksi, että Mamma voisi asua sen valmistujaisjuhlissa kalliin hotellin sijasta AIRBNB-huoneistossa! Niin minä luulen, että Kolmonen keksi sen siksi, että Mamma saisi säästymään enemmän rahaa niitten reissuun sinne puolukkaan tai jonnekin.

Mamma ei tiennyt, mikä on AIRBNB. Mutta sitten se vaan päätti, että kaikki modernit ja edistykselliset ja nykyaikaiset ja ennakkoluulottomat ihmiset, kuten kuulemma hän itse, uskaltavat vuokrata sellaisen. Ja niin se vuokrasi. Huoneistossa asui kissa.

Ja Mamma, joka on aina niin kohtelias muille, mutta ei minulle, kirjoitti sille AIRBNB-vuokraajalle, että ei se haittaa! Kyllä sinne kuulemma yksi kissa kehräämäämään mahtuisi. NIIN MITÄ?! Ja Mamma sanoi, että se sekosi. Ja olin kyllä ihan samaa mieltä. Mutta sitten sille kissalle oli tullut kiima-aika ja minusta oli kyllä ihan tyhmää, että se AIRBNB-vuokraaja oli viennyt sen kattinsa pois huoneistosta. Että se ei kuulemma mouruaisi koko yötä eikä Mamma saisi nukuttua.

Kun Mamma tuli kotiin se kehui, että nyt sekin on moderni ja kokemusta rikkaampi ja kaikkea päläpäläpälä mitä se siinä itseään kehua retosti. Ja sitten se kertoi, että huoneistossa oli ollut  vuokraajan omia tavaroita ja vaatteita ja ruokia ja pesuaineita ja kaikkea; ihan kuin se eli hän olisi vaan lähtenyt kaupungille ja Mamma olisi tullut tilalle.

Niin minä sanoin sille, että minäpäs olen asunut jo monta vuotta joka viikko ainakin yhden yön sellaisessa AIRBNB-huoneistossa! Mutta minun huoneistossa siihen hintaan kuuluu myös palvelija! Että siihen malliin ja valmista poikaa! Ja luu vaan Mammalle kurkkuun!

Kun yhtenäkin aamuna vahingossa oksensin matolle, kun olin syönyt juuri pissalenkillä ruohoa liikaa, niin Mamma vei minut AIRBNB-huoneistoon etten kuulemma oksentelisi päivällä omille matoille.  Ja jos se on hirmu pitkään töissä tai se ei viitsi tulla kotiin ollenkaan, niin se kuskaa minut sinne samaan paikkaan. Että minun ei tartte pissiä housuun.

Ja voin sanoa, että siellä kyllä palvelu pelaa; tulee nameja ja saan käydä pissalla vaikka kerran tunnissa. Että tykkän kovasti. Että olen tässä jo miettinyt, että pitäisikö minun muuttaa tänne. Mutta sitten joku kulki oven ohi ilman minun lupaa ja vähän, ihan pikkuisen vain haukahdin, niin se palvelija alkoi rääkymään, että nyt hurtta turpa kiinni! Vaikka se selitti, että se sanoi vaan ihan hyvin pienellä äänellä, että olepas nyt hiljaa pieni Vili-ukkoseni, ettei meille tule kohta häätö. Ja turpa kuulemma tarkoittaa kuonoa! Niin hevosella!

Ja sitten minä päätin, että vaikka tämä AIRBNB on tosi kiva paikka, niin kyllä minusta on kiva olla omassa kodissa; etenkin silloin kun Mamma on taas laskenut minun ikää ja sitten se katsoo minua oudosti ja sanoo, että tulepas tänne niin saat namin!

Onko se kohta valmista?!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...