19.10.2017

Rehellisyys kannattaa!

Taasen kerran tuli todistettua, että kannattaa olla rehellinen asiakas. Nimittäin, kävin ostamassa muutamia tuiki tarpeellisia taloustavaroita ja kassalla tapahtui hässäkkä, jolla oli kauaskantoisia seuraamuksia. Harjoittelija-myyjä yritti laskuttaa tavarani ja samalla antaa alennuksen sekä parkkimaksusta että kertyneistä "bonuksista", vaikka kyseessä ei todellakaan ollut se perinteinen bonus-kauppa (jota en sulata ihan vaan ideologisista syistä). Harjoittelijan perehdytys oli vissiin hoidettu perinteisellä avaimet käteen-periaatteella, sillä hän ei osannut toimia kassalla oikein. Niinpä hän pyysi apuun yhtä jos toistakin kokeneempaa myyjää. Tämä oli oikea ratkaisu ja sanoinkin hänelle, että tärkeintä on vain saada oikea summa maksettavaksi.

Ensimmäinen myyjä pyöritteli silmiään "on kuule kerran jo neuvottu" -tyyliin ja sanoi tulevansa auttamaan kohta. Kohta hän tulikin ja neuvoi jotain, mikä ei kuitenkaan auttanut. Niinpä harjoittelija-myyjä pahoitteli minulle tilannetta, punastui kovasti ja huuteli apuun toista myyjää, joka saapuikin armollisesti paikalle toteamaan, että "kylläpäs on todella hankala juttu". Kotvan kassakonetta taottuaan myyjä sanoi, että no niin, siinä on kuitti ja asia on selvä. Ihmettelin kahteen kertaan, että joko minä muka maksoin ostokset (en olevinaan ollut laittanut pin-koodia koneeseen). Olin, koska minulla oli jo kuittikin. Selvä ja kiitosta vaan!

Vaikka meikäläisen muisti ei todellakaan muistuta minkään elefantti-eläimen vastaavaa, ei se sentäs ole aivan olematon. Koko kotimatkan mietin, että missä vaiheessa painelin pin-koodin ja tulin siihen tulokseen, että maksua ei oltu peritty. Kun tutkin tarkasti kuittia, huomasin, että siellä ei todellakaan ollut tietoja maksutapahtumasta. Soitin heti tavaratalon myyntipäällikölle ja hän alkoi selvittämään tilannetta. Ajattelin, että jos olen seonnut ja olenkin maksanut, niin parempi seonneena rehellisenä kuin seonneena epärehellisenä.

Kohta soi puhelin ja myymäläpäällikkö kiitteli minua vuolain sanoin rehellisyydestä ja siitä, että itse otin yhteyttä ja halusin varmistaa tilanteen (maksua ei siis oltu otettu). Myymäläpäällikön mukaan erittäin harva ottaa itse yhteyttä kauppaan vastaavantyyppisissä tilanteissa, ja silloin tappio jää kauppiaalle. Hän halusi kiittää minua tarjoamalla kunnon kahvit viereisessä kahviossa. Tuntui kyllä todella mukavalta! Vaikka toimin juuri siten kuin minusta oli luonnollista toimia, niin olihan se kiva saada tuollaista positiivista palautetta! Tuli entistäkin parempi mieli. Että semmosta se on olla rehellinen asiakas! Suosittelen.
Rehellisyyskahvit

1 kommentti:

  1. Ohhoh :) Harvinaista toimintaa luultavasti myös myymäläpäällikön puolelta..

    VastaaPoista

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...