3.2.2010

Kouluttaja opiskelijana, osa II

Harvinaista herkkua, että saa itse osallistua koulutukseen ja nauttia opetuksesta. Aamulla kävin tietenkin pyörähtämässä työpaikalla ja yritin epätoivoisesti saada edes muutaman tärkeän työasian hoidetuksi.

Huomasin jo eilen, että sosiaalinen media oli jäänyt itselle melko yliolkaisesti mietityksi. Samoin, aika paljon meillä luotetaan yksittäisen kouluttajan ammattitaitoon talossa; niinkin isosta asiasta kuin kokonaan uudenlaista pedagogiikkaa vaativasta asiasta verkkokouluissa on kyse. Olen toki saanut olla luennoilla ja koulutuksissa, missä on aiheena virtuaalikoulu ja sen kehittäminen. Eikä joskus 1996 ollut vielä kovinkaan paljon kokemusta verkkokouista ylipäätään.

Eilisen päivän perusteella tuli jo paljon uusia asioita mietittäväksi. Pohdin mm. sitä, kuinka monta eri kanavaa olisi oltava päivittäisessä hallinnassa, jos elää sosiaalisen median avulla / kautta / armoilla. Kuinka paljon tämä todella auttaa meitä päivittäisessä elämässä, vai onko vaikutus päinvastainen. Luoko sosiaalinen media meille todella helpostusta arkeen vai vieraannuttaako se meidät siitä entistä enempi? Tiedätkö, kuinka monella maapallon melkein 7 miljardin ihmisistä voi käyttä sähköä päivittäisessä elämässään? Saatat yllättyä, tai sitten et.

Millainen on tyypillinen opiskelijamme ja kuinka paljon muistutamme häntä itsekin? Monelle opiskelijoistamme jo sähköpostin luominen on uusi asia, saatikka web-sivuistoilla käyminen, Facebook, messenger, Skype tai vastaavat. Se tuo hieman "helpotusta" meille pupa-kouluttajille, koska emme itsekään taida olla mestareita sosiaalisen median taidoissa, vielä. Jos opiskelijamme olisivat nuorempia tai muuten tottuneempia tietokoneen käyttäjiä, meidän olisi opeteltava nämä asiat todella vauhdikkaasti.





Nyt meillä on vielä hieman aikaa, mutta kannattaisi varmaankin jo ajatella, että jonkin epämääräisen ajan kuluttua emme käytä enää Moodlea samalla tavalla kuin nykyisin. Tällä menolla, tarvitsemmeko koko sosiaalista mediaa enää tulevaisuudessa?!



Toisaalta, elämme tätä hetkeä ja siihen kuuluu, että käytämme erilaisia tapoja kommunikoida ja oppia asioita. Ei kannata jäädä paikalleen, koska maailma muuttuu ympärillä, halusipa sitä itse tai ei. Hyvä esimerkki voisi olla yritysnumerot, jotka otetaan käyttöön, meilläkin, sen takia, että niiden avulla voimme kehittää palveluamme. Wau!

1 kommentti:

  1. Kyllähän vauhdissa on pystyttävä mukana ja aikaansa on seurattava. Meillä on todellakin aikaa opetella vielä näitä, kun nuorten puolen opettajilla on jo oikeasti kiire tutustua tähän sosiaalisen median maailmaan. Nuoret pesee meidät tällä saralla ihan suvereenisti, olemme auttamattomasti jäljessä. Tämän huomaa kun seuraa omia lapsiaan. Mutta meidän opiskelijoille tämän maailma on yhtä vierasta kuin meillekin, joten meidän ei ehkä kannata alkaa ekana päivänä puhumaan blogin päivittämisestä tai varsinkaan tekemisestä.

    VastaaPoista

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...