3.2.2010

Esimerkki tekniikan ja todellisuuden kohtaamisesta

Kerronpa esimerkin todellisesta elämästä ja tällähän ei ole sitten mitään tekemistä oman työpaikkani kanssa, eihän..vaikka kirjoitankin "me"-muodossa, se on vaan jotenkin inhimillisempää.

Reilu vuosi sitten luovuimme ns. pöytäpuhelimista ja kannoimme puhelimet SE-romuun. Samalla tietenkin ilmoitimme kaikille yhteistyökumppaneillemme, että meillä on käytössä nyt pelkästään kännykkänumerot. Tämän tiedon saatuaan suurin osa asiakkaistamme poisti omista puhelimistaan turhiksi käyneet numeromme. Tässä vaiheessa hyvä juttu, vain yksi numero / asiakas.

Vuodenvaihteessa aloin ihmettelemään, miksi en saa ihmisiä kiinni puhelimella. Yleensä se, joka ei pysty vastaamaan, soittaa sitten perään. Ilmeni, että aika moni asiakkaamme ei enää vastannut, koska soittoni tuli siitä vanhasta "pöytänumerostani". Sehän oli jo tuhottu eikä sitä kukaan enää muistanut. Moni epäili, että puhelinmyyjä soittaa ja yrittää väkisten kaupata jotain lehteä...

Piti ihan selittää (kunhan asia oli ensin selvinnyt itselle), että vaikka soitankin kännykästä, niin näet puhelimessasi sen vanhan pöytäpuhelinnumeroni, jonka olit tuhonnut pari vuotta sitten, mutta joka on siis nyt yritysnumeroni. Siihen ei tietty voi laittaa tekstareita, joten kannattaa tallentaa numero uudestaan puhelimen muistiin, sen kännykkänumeron lisäksi.

Puhelinnumeroidemme uudistaminen on kuulemma hyvä, koska nyt minut tavoittaa paremmin! Ihanko totta?! Voin nimittäin ilmoittaa, missä olen milloinkin. Mutta, näinhän olen ennenkin voinut tehdä? Olen voinut ilmoittaa poissaoloni tähänkin asti niin, että puhelinvaihde on voinut ilmoittaa asiakkaalle poissaolostani. Minulla on myös puhelinvastaajassa viesti, mistä soittaja saa selville missä olen ja voi jättää soittopyynnön. Yleensä, kouluttaja kun olen, olen kouluttamassa. Tämänpä asiakkaamme aika näppärästi jo tietävätkin...

Olematta mitenkään katkera tai negatiivinen, mielestäni uudistus ei ole kovinkaan mullistava. En osaa vielä arvioida, onko tästä todellista etua aiempaan verrattuna. Luulen, että osa ei edelleenkään ilmoittele pahemmin poissaoloistaan ja tiedän, että kun en vastaa puhelimeeni, asiakkaamme oitis tietävät, että otan heihin yhteyttä heti kun voin. Suhtaudunko siis negatiivisesti uudistuksiin ja tekniikanmuutoksiin? Ehkä. Ehkä muutosta olisi helpottanut se, että koulutus olisi järjestetty ajoissa, eikä 1½ kuukautta jälkikäteen uudistuksesta.

Mutta mahtoiko tuolla olla totta ensinkään; kannattaa odottaa soittoani.

1 kommentti:

  1. Kuulostaapa tutulta. Isoissa organisaatioissa muutoksia ja uudistuksia tehdään joskus muistamatta tai selvittämättä millaisia muutoksia se aiheuttaa käyttäjäportaassa. Muutosten taustalla on usein se raha.Ja lisäksi kompromisseja joudutaan varmasti tekemään. Toisaalta emme tiedä kaikkia tämän tekniikan mukanaan tuomia hyötyjä, vielä. Kuten emme vielä tiedä tämän bloginkaan mukanaan tuomia hyötyjä.

    VastaaPoista

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...