30.1.2011

Palvelua, kiitos!

Nyt tapahtui jotain aivan mieletöntä, minkä haluan jakaa kaikkien kanssa. Nimittäin, sain sellaista palvelua kaupassa, jota odottaisi saavansa aina asiakkaana, mutta harvoin saa.

Tämä tapahtui keskustan tavaratalossa, jonka nimi alkaa A-kirjaimella (ei ole kuitenkaan Alko - tarkennus tähän, vaikka se ei muutenkaan ole tavaratalo). Menin ostamaan lapseni lapselle eli lapsenlapselleni synttärilahjaa: turkoosi kylpytakki kokoa 130 cm. Kauppa oli viimeinen toivoni; sitä ennen olin selviytynyt neljästä liikkeestä ilman, että olin nähnyt vilahdustakaan myyjästä. Tämä oli harmillista, koska käytin kuitenkin myyjän bongaamiseen enemmän aikaa kuin olin käyttänyt valtakunnalliseen Lintujen pihabongaus-tapahtumaan, mitä siis vietettiin samaan aikaan. Parempi tuuri oli ollut silti lintujen kanssa; näin talitiaisia ja sinitiaisia ihan eri malliin kuin myyjiä kaupoissa.

No sitten itse asiaan, eli tällä kertaa kävi kuten sanalaskuissa eli sokeri oli pohjalla. Ilmaisu on aika relevantti myös Ateriapalvelut-tutkinnon osaa suorittaessaan. Onni alkoi potkimaan heti osastolle saavuttuani, eli tangoissa komeili useita(!) eri kylpytakkimalleja. Oli niitten alipakattujen haitilaistyöläisten ompelema disneytakki - ei siis sitä, sitten löytyi kotimainen ÖkÖ-tex merkinnällä varustettu kylpytakki, mutta siinä ei ollut kokoa. Lisäksi oli vielä kolmaskin malli, josta ei valitettavasti ollut näytettä tangossa.

Ja sitten alkoi tapahtua. Hyllynreunan takaa lipui näköpiiriini ystävällisen näköinen, aurinkoisesti hymyilevä myyjä, joka kysyi tarvitsenko apua! Tarvitsin! Hän tsekkasi tietokoneeltaan, että valitettavasti juuri tätä haluamaani mallia ei ollut varastossakaan. Tämä ei riittänyt hänelle palvelun tuottajana, vaan hän oma-aloitteisesti alkoi tsekkailemaan eri vaihtoehtomalleja, esittelemään niitä minulle ja otti jopa oma-aloitteisesti yhden mallin pakkauspussista, jotta näkisin sen paremmin. Siis tavaratalossa! Aivan huippua!!!

Lopulta löytyi mieluinen malli ja koska hän vielä tulkitsi minua oikein, hän sanoi ilman, että piti kysyä, että jos malli ei olekaan sopiva, niin kuittia vastaan voit ilman muuta vaihtaa.

Mietin, että miten näinkin pieni juttu voi vaikuttaa niin suuresti. Nyt sain palvelua, mitä edellyttäisin aina saavani, mutta harvoin saan muissa kuin erikoisliikkeissä. En tiedä myyjän toimenkuvaa, miten iso prosentuaalinen osuus siellä on asiakkaan henkilökohtainen palvelu suhteutettuna vaikkapa tavaroiden tilaukseen, kuljettamiseen, hyllyttämiseen, mitä kaikkea heille mahtaa kuuluakaan.

Kaupan päätehtävä on saada tavara myytyä asiakkaalle. Tässä tapauksessa niin ei olisi käynyt, ellei myyjä olisi ollut ammattilainen ja pitänyt minua hyllyntäyttöä tärkeämpänä.

Loppuhuipennus oli, että kävin vielä yhdessä kaupassa lastenosastolla muuten vaan. Täälläkin oli myyjä. Hänkin kysyi, tarvitsenko apua. Tarvitsin. Hän sanoi, että vuoden päästä on vasta kylpytakkeja myytävänä; ne kun ovat sesonkituotteita, niin ne on meillä jo varastossa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...