5.3.2011

Lomille - lops!

Tämä termi on tuttu erityisesti niille, jotka ovat joskus käyneet armeijan: lomille lops! Uskomatonta, että tuo lause on vuosikausia kaikkien armeijan käyneiden kavereiden huulilla. Sitä paitsi, sinun ei tietty itse tarvitse käydä armeijaa vaan riittää esimerkiksi se, että isäsi, miehesi ja lapsesi ovat käyneet sen - termistä tulee tuttu. Voisiko jopa puhua standardisanasta...

Todella alkeellinen aasinsilta, mutta nyt päästiin asiaan. Nimittäin, sanat jotka ovat joskus syöpyneet ihmisten mieliin, eivät sieltä lähde kulumallakaan. Jos lomille - lops! säilyy vuosikymmeniä, niin kuinka voimme olettaa, että nyt kaikki siivousalan eli puhtausalan ihmiset alkavat puhua levykehysmopin sijasta moppipyyhkimestä?! Kuka muistaa Lieksan emäntäkoulun? Kaikki, mutta kukaan ei muista, että siellä oli aikoinaan ammattiopisto...

Siivousstandardardi on siis uusiutunut! Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että nyt on menty liikaa hifistelyn puolelle! Mieti!! Ennen minulla oli kädessä levykehysmoppi - siis ihan selkeää. Mutta nyt, uuden standardin mukaan, minulla on kädessä säätövarsi, levykehys ja taskumoppi ja siitä tulee yhteensä moppipyyhin!!!Kuka jaksaa opetella? Minä tietysti, koska olen alan opettaja. Mutta koska olen myös realisti, en voi todellakaan olettaa, että työelämässä olevat ihmiset oppivat käyttämäämään tätä termiä ihan hetkessä.

Koska olen myös positiivisesti ajatteleva uskon, että tuo sana joskus iskostuu kaikkien mieleen. Mutta huonommin saattaa käydä vempaimelle, jonka nimi on nykyään kuivainpyyhin. Kun sinulla on kuivainpyyhin, niin pitelet ekaksikin säätövartta, lattiakuivainta ja ehkä tarrapyyhettä. Ennen tätäkin yhdistelmää kutsuttiin lattiankuivaimeksi ja pyyhkeeksi. Tai lastaksi...

Että näillä mennään. Lomille lops! No sen verran vielä, että miten näin työorientoituneilla sivuilla käsitellään lomia, johtuu siitä, että olen itse talvilomalla!!! Aivan huippua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...