26.1.2015

Piirakka - Akatemia kouluttaa

Temperamentin vaikutus piirakanpaistoprosessissa - Valitettavasti koulutukseen ei sovi uusia opiskelijoita.

Tänään alkaa Piirakka-Akatemian käytännönläheinen luentosarja, joka jatkuu koko kevään ajan. Ensimmäisenä aiheena on temperamentin vaikutus työssä; tässä tapauksessa piirakanpaistoprosessin kokonaisuuden hallinnassa.

Luennolla tarkastelemme ensin teoriassa erilaisia temperamenttityyppejä ja niiden vaikutusta yksilön toimintaan. Aihetta käsitellän hyvin omakohtaisten kokemusten kautta, joten kaikkia tuloksia emme voi luonnollisestikaan käsitellä julkisesti tällä palstalla. Temperamenttiosuuden  jälkeen perehdymme piirakanpaiston tekniseen osaan, josta julkaisemme tarkemmat tiedot myöhemmin.

Praktinen osuus pohjautuu osittain behavioristiseen ja osittain konstruktivistiseen oppimisteoriaan, pääpainon ollessa oppijan yksilöllisen reflektion kautta tapahtuvaan tiedon-ja taidonhallinnan prosessiin. Oppijan oma aktiivisuus, motivaatio ja palautteen vastaanottamistaito sekä uuden asian konstruointi vaikuttavat kokonaistulokseen.

Alaikäinen?
Piirakka-Akatemia kouluttaa kaikenikäisiä oppijoita, jokaista heidän oman kehitysasteen mukaisesti. Ehkä tärkein asia erityisesti temperamentin kannalta on se, miten oppija suhtautuu uuteen asiaan (tässä tapauksessa piirakantekoprosessiin kokonaisuudessaan) ja miten hän ylipäätään haluaa oppia uutta. Myös rytmisyydellä on suuri merkitys, sillä korkea rytmisyys takaa sen, että prosessi sujuu suunnitellusti ja järjestelmällisesti. Erityisesti pienillä lapsilla temperamentin vaikutus näkyy siinä, miten kauan he keskittyvät kuhunkin vaiheeseen ja miten he keskittyvät tekemiseensä yleensä.

Yläkuvassa näkyvä pieni yksilö, joka on Ykkösen ensimmäinen tuotos, ottaa aivan selvästi piirakanpaistoprosessin eri vaiheet juuri sellaisella herkkyydellä kuin pitäääkin. Hänellä on jo selkeästi kehittynyt pinsettiote, keskittynyt ilme (jos sitä nyt huivin alta näkisi) ja korkea ymmärrys hygienian merkityksestä.
Ykkösen tytöt
Havainnointia
Kuvien perusteella voi havaita, että pienimmän oppijan keskittyminen on riittänyt jo täytteen levittämisvaiheeseen saakka. Voitaneen ennustaa, että yksilöstä kehittyy erittäin merkittävä asiantuntija, mikäli hänen mielenkiintonsa vaan säilyy yhtä vahvana aikuisikään saakka. Nimittäin, mitä nuorempana taidon on oppinut, sen paremmin se säilyy muistissa. Ja mikä tärkeinä, mikäli opittu taito on oikea, siitä on myös hyötyä.

Toki myös aikuisiällä voi oppia! Tällöin suurin haaste on ns. pois-oppiminen etenkin silloin, jos taidossa on kehittämistä. Tämä onkin aikuisiällä olevien suurin haaste. Olisi pystyttävä itse tiedostamaan, että jo aiemmin opittu taito kaipaa kehittämistä ja sen jälkeen on analysoitava, mitä jätetään ja mitä muutetaan. Asenne ratkaisee! Mitä suurempi motivaatio opppijallaon, sen helpompaa on uuden asian syvällinen oppiminen.

Piirakka-Akatemia valitsee itse oppilaansa nimenomaan korkean motivaation ja taidonkehittymisprosessin hyödyntämisen kannalta. Tämänkertaiset Piirakka-Akatemian molemmat oppijat osoittivat luentojen aikana sellaista oppimisen iloa, että voimme olla tyytyväisiä päivän antiin.
Arvaa kumman
Nam!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...