27.11.2012

Tavaramerkkinä kolme raitaa

Adidas, jolla on tavaramerkkioikeus kolmeen raitaan, saa isomman oikeudella tehdä melkein mitä tahansa. Etenkin, jos se valittaa suomalaiseen tuomioistuimeen. Helsinkiläinen perheyritys yritti myydä brasilialaisia neliraitaisia kenkiä, mutta joutuu nyt korvaamaan melkein 300 000 euroa Adidakselle, sillä neliraitakengät loukkaavat Adidaksen tavaramerkkiä, tuota kolmea raitaa. Loukkaavat? Lisäksi yrityksen on tuhottava (!) 3500 kenkäparia, joissa nuo neljä raitaa komeilevat. En tiedä, miten yrityksen muille jälleenmyyjille on käynyt muissa maissa, vai onko tämä neliraitakenkä suunniteltu ainostaan suomalaisille markkinoille. Tuskin.

Kävin tsekkaamassa kyseisen neliraitakengän. Edes minä, joka en todellakaan ole mikään muotitetoinen, huomasin heti, että kengissä ei ollut kolmea, vaan nimenomaan neljä raitaa. Olen varma, että ihminen, jolle Adidaksen kolme raitaa ovat tärkeä trenditietoisuuden huipentuma, osaa laske kolmeen, tai ainakin neljään. Sekoittumisen vaaraa ei ole! Mutta Adidas varjelee raitojaan agressiivisesti; jos joku valmistaja yrittääkin vaan käyttää raitoja jossain Adidaksen tuotteita vastaavissa tuotteissa, niin raastuvassa tavataan.

Mielestäni tämä on melko pelottavaa. Iso jättiyritys voi manipuloida jopa designia. Kolme raitaa saa näkyä vain Adidaksen omissa takeissa, paidoissa, verkkahousuissa ja kengissä. Jotenkin sen vielä käsittäisi, mutta nyt siis on kielletty NELJÄN raidan käyttö ihan oikeuden päätöksellä, ainakin Suomessa. Mielestäni Adidas halveksii ja aliarvioi ostajiaan, koska se pitää heitä niin tyhminä, että he eivät erota aitoa kolmiraitatuotetta "väärästä" neliraitatuotteesta.

Milloin syytettyjen penkille joutuvat kahta raitaa tuotteissaan käyttävät valmistajat? Minullakin on ollut verkkarit, joiden lahkeissa komeili kaksi raitaa. Eipä tullut mieleen, että moni varmaan kateellisena katsoi, että siinä se menee hienoissa Abidas-verkkareissaan. Vai oliko se Adibas... Yrittääkö Adidas häivyttää tavaramerkkikohun alle sen, että sillä ei ole luonnollisestikaan omia tehtaita, vaan sen alihankkijoilla on listoillaan yli 39 000 työläistä 68 maassa eri puolilla maapalloa. Näistä tehtaista 69% sijaitsee Aasian halpatuotantomaissa. Kiinan tehtailla Adidakselle tuotteita tekevät työläiset tekevät 70-tuntisia työviikkoja (Kiinassa lakisääteinen tuntimäärä on 49/vko),

Tsekkailin tuolta FinnWatch:in sivuilta muutamia asioita; Indonesiassa keskipalkka kuukaudessa oli n. 75 euroa, jolloin tuntipalkaksi jäi 47 senttiä. Vaikka hintataso on huomattavasti alhaisempi Indonesian tyyppisissä maissa, alhainen palkkataso johtaa siihen, että tuolla palkalla ei elä edes Indonesiassa. Tämän tietää myös Adidas, jonka alihankkijioden tehtailla palkat eivät koreile yhtään paremmissa lukemissa. Kannattaa muistaa, että Adidas on brändiyritys, jolla ei ole vastuuta alihankkijoiden toimista, kuten se pahoittelee itsekin. Voivoi...

Adidas Suomi on selkeästi suurin urheilukauppojen tavarantoimittaja meillä. FinnWatch:in selvityksen mukaan 100 euroa maksavan lenkkitossuparin hinta jakautuu seuraavasti:
Työntekijän palkkakulut 0,50 euroa
Tuotantokulut 1,5 euroa
Jälleenmyyjän mainoskulut 2,5 euroa
Alihankkijan voitto 3 euroa
Rahti ja verot 5 euroa
Brändimainonta 8 euroa
Materiaalikulut 8,5 euroa
Tuotekehitys 11 euroa
Jälleenmyyjän varasto- ja myymälävuokrat 12 euroa
Brändinimen käyttö 13 euroa
ALV 17 euroa
Jälleenmyyjän palkkakulut 18 euroa

Voisiko sen selkeämmin kertoa. Johan se nyt olisi mahdottomuus korottaa mokoman työläisen palkkaa; ei sitä nyt ainakaan voisi pienentää brändinimen käytöstä. Adidaksen brändinimi kun on niin heikko, että yritys  pelkää jopa ihmisten erehtyvän luulemaan neljää raitaa kolmeksi... No nyt alkaa ottaa pattiin tosi pahasti meikäläistä.

Kaiken kukkuraksi tutkimusten mukaan kansainväliset vaatebrändit (myös Adidas) käyttävät tuotteissaan nonyylifenoli-etyksolaatteja, jotka hajoavat myrkyllisiksi yhdisteiksi. Ne häiritsevät hormonitoimintaa, rikastuvat ravintoketjussa ja ovat vaarallisia jo ihan pieninä määrinä. Aineiden vesistöön joutumisesta  vastaavat kuluttajat, jotka pesevät ostamiaan hienoja brändituotteita eri puolilla maapalloa. Vuonna 2011 Adidas ei ollut vielä sitoutunut (kuten Puma ja Nike) eliminoimaan näitä kemikaaleja tuotteistaan.


Ja sehän oli varmaan kaikille selvää, että suomalainen Karhu möi aikoinaan tuon kolmen raidan tavaramerkin Adidakselle kahdesta viskipullosta ja noin 1600 nykyeurosta - kyllä meillä suomalaisilla on varaa!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...