Onneksi teemme lennon sentään Finnairin koneella, joka lentää matkan biopolttoaineella, joka on valmistettu ravintoloista saadusta paistoöljystä. Biopolttoaineen hiilijalanjälki on peräti 80% fossiilisia pienempi, joten ihan suht hyvällä omatunnolla sinne voi siis lentää. Finnairin mukaan "Lentoturvallisuus on tärkein prioriteettimme, siksi biopolttoaineiden tulee olla sertifioitu ennen kuin aloitamme niiden käytön." Toisessa otsikossa kuitenkin jo vakuutettiin, että "Finnair kokeilee biopolttoainetta Amsterdamin ja Helsingin välillä". Hmmm... asian tässä vaiheessa, olisiko sittenkin pitänyt turvautua KLM:n koneeseen?!
Lentolaskurin mukaan lento HELSINKI-SCHIPHOL matkan pituus on edestakaisin 3 043 kilometriä. Sen aiheuttama päästömäärä on sama kuin 583 kg:lla hiilidioksidia. Jos haluan ostaa aneen, voin maksaa 15 euroa päästömaksu ja puhdistaa moisella summalla omatuntoni. No anehan tarkoittaa "vapautumista syntiä seuraavasta maallisesta rangaistuksesta, kuten esimerkiksi jalkapuusta". Koska nykyisin on aika pieni vaara joutua jalkapuuhun moisen ilmastosynnin takia, pitää siis turvautua omaan sisäiseen sanktioon tai maksaa vapaaehtoinen maksu.
Toinen huolenaihe tuo lentomatkustamisen lisäksi on tietty se, saanko englanninkieleni siihen kuntoon, että pystyn kommunikoimaan suht´ asiallisesti paikallisväestön kanssa. Uskon niin ja suunnittelimme, että voisimme ottaa muutaman kielikylvyn ennen reissuun lähtemistä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti