6.11.2011

Nyt ei naarata!

Eikä kyllä viime perjantainakaan. Olin pitkän ja tuskaisen pohdinnan jälkeen valinnut stand up-kiertueen ja jättänyt Hectorin soittelemaan lehdelle. Valintani oli totaalisen väärä.

Itse stand up oli juuri sellainen kuin sen pitikin olla; otsikossa luvattiin, että elä ja anna toisten nauraa. Nimenomaan painotus sanalla toisten... Useissa stand up illoissa käyneenä ajattelin, että jospa tämä tilaisuus olisi jotenkin verbaalisesti monipuolisempi kuin vastaavat illat pubeissa. Olisi pitänyt lukea esite tarkemmin; sinnehän kiellettiin pääsy alle 15-vuotiailta. Tiedossa siis "aikuishuumoria" tuutin täydeltä.

Nauroin kyllä paljon ja monille vitseille. Osa oli todella hauskasti keksittyjä ja vaati myös oivallusta. Mutta en nauranut kaikille. Enkä siis ilmeisesti oivaltunut kaikkea. Minua ei myöskään naurata mikään insestiin viittava juttu. Tai se, että jokaista lausetta ryyditettiin sanoilla, joilla ei - kuten kollega hyvin sanoi - ollut mitään tekemistä itse vitsin kanssa. Siis kiroilulla.

Kirosanoja eli voimasanoja käytetään tehostamaan omaa ilmaisua ja ne ovat yleensä melko karkeita; mikään "kettutyttö" ei siis täytä kirosanan vaatimusta, ellet sitten satu olemaan kettutarhaaja. Eli kirosanat saavat mahtinsa niistä kulttuurin tabuista, mitä ne rikkovat. Kiroilu on yleensä paheksuttavaa etenkin työpaikoilla. Myös kasvatus asettaa rajat sille, miten suhtaudut kiroiluun. Tai se, onko siihen jo turtunut niin paljon, että kirosanat eivät enää pomppaa lauseista eikä niitä noteeraa millään. Minulla sekä kasvatus että tottuminen ovat ne lukot, joiden takia en vaan kestä tilanteita, joissa joka kolmas sana on kirosana.

Tässä asiassa olen edelleen aika tynnrissä, sillä en hyväksyä esimerkiksi sitä, että lapseni kiroilevat (tulkitse: minun kuulteni). Mietinkin, että joutaisin jo eläkkeelle, koska sanavarastoni on niin suppea. Siihen ei kuulu v* -tyyppiset sanat eikä paljon muitakaan kirosanoja. Ne eivät myöskään naurata. Jos tässä hieman mallaisin (käytän v* sanan tilalla sanaa perkele - p*), niin miltä kuulostaisi, että minä opettajana sanoisin tunnin lopussa "Ei p*, ei kyllä keritä käsittelemään tätä aihetta loppuun, p*!". Ja jos olisin siis tosi trendikäs, tuon p* tilalla olisi v*... Muuten, Raamatustakin tuo perkele on poistettu vuoden 1992 uudistuksen jälkeen ja tilalle on tullut paljon miedompi sana "paholainen". Kun sitten iskee vasaralla sormeen, niin kannattaa huuta paholaista apuun sen perkeleen sijasta... No huoh!

Ilmeisesti osalla ihmisistä työ- ja vapaa-ajan sanavarasto poikkeavaa todella paljon toisistaan. Hyvä niin! Kaupan myyjä ei ole kertaakaan kironnut minulle asioidessani kaupassa, vaikka olen kuullut melkoista mättöä hänen suustaan vapaa-aikana. Mitäs tässä siis keuhkoan. Minun pitäisi tajuta, että stand up illassa kaikki, myös esiintyjä tai erityisesti juuri he, ovat vapaalla.

Korostan, että jokainen (paitsi oma jälkikasvuni) saa tietty puhua mitä lystää vapaa-ajallaan. Minulla ei ollut riittävästi tilannetajua ja kuvittelin, että ilta voisi olla yhtä hauska kuin Krissen vastaavissa. Nimittäin, hän ainakin osaa hauskuuttaa ilman kiroilua.

1 kommentti:

Kuka pelkäsi mustaa miestä?

Katselin, kun lapset kirmasivat päiväkodin pihalla. Yksi ajoi takaa muita, riemu oli rajaton. Tuli mieleen omat lapsuusajat ja leikit kansak...